Lucienne Damen

Persoonlijke website

Blogs

Machtiging

Posted on May 14, 2020 at 3:15 PM

Door ziekte kan mijn moeder sommige basale dingen niet meer, zoals schrijven. Het lukt haar niet meer om haar handtekening te zetten. Dit was reden voor haar om mij te machtigen voor haar bankrekening zodat ik, wanneer nodig, betalingen voor haar kan doen. Ik had bij een ING kantoor een formulier gehaald en ingevuld, maar het lukte haar niet om er een lijkende handtekening op te zetten. Na een dag oefenen en zuchten gaf ze het op en zei ze dat we maar naar dat kantoor toe moesten.

Twee dagen later zat ik met haar bij het ING kantoor in Zoetermeer. Na alle formaliteiten moest ze haar handtekening op een kastje zetten zodat de dame achter de balie deze op haar scherm zag verschijnen. Ik moest de letters die ze moest zetten opnoemen. Na een paar pogingen was ING medewerkster er tevreden over en de machtiging werd doorgevoerd.


Omdat ik zelf ook een ING rekening heb, krijg ik de rekening gegevens van mijn moeder in mijn internet bankieren te zien. De dame achter de balie vroeg of ik mijn eigen inloggegevens gebruik. “Ja, maar mijn man gebruikt ook mijn inloggegevens.” “Dan zal hij ook de rekening van uw moeder zien.” Ik vertrouw Peter volkomen, maar ik vind het toch geen fijn idee dat als ik gemachtigd ben voor haar rekening, dat hij daar ook inzage in heeft. Diezelfde dag vroeg ik voor hem eigen inloggegevens aan bij ING.

Eén van de voorwaarden om de ING app te gebruiken is dat je je telefoonnummer op een kantoor moet laten registreren. Dus een paar dagen later waren Peter en ik op het ING kantoor in Zoetermeer om zijn telefoonnummer vast te laten leggen zodat hij via SMS codes kan ontvangen. Na zijn inloggegevens te hebben ontvangen bleek dit niet te werken. Een week later zaten we wéér bij het ING kantoor in Zoetermeer. Bleek dat zijn telefoon aan een ander rekening nummer was gekoppeld. Vreemd…

Thuis gekomen heeft hij gelijk weer ingelogd en ja hoor, het was gelukt. Maar wat schertste onze verbazing? Peter had in zijn eigen ING app de rekening gegevens van mijn moeder! Terwijl die in mijn app nog niet eens zichtbaar waren. “Dit wil ik niet hoor”riep hij gelijk. De eerst volgende maandag hing ik gelijk aan de telefoon bij ING en legde de situatie uit. Dat ik gemachtigd ben voor de rekening van mijn moeder en dat die rekening gegevens nu bij mijn man in zijn app zichtbaar zijn, terwijl hij helemaal niet gemachtigd is. De jongeman aan de telefoon was zeer verbaasd over de gang van zaken en zei dat hij mij terug zou bellen nadat hij alles had uitgezocht.

Na een half uurtje werd ik terug gebeld. “Ik heb met iemand van ICT gekeken wat er gebeurd is en het is duidelijk niet goed gegaan. De gegevens van uw moeder zijn nu weg uit de app van uw man en bij u staan ze er morgen bij. We gaan intern nog even uitzoeken waar dit data lek zit.” Ik was blij dat het is opgelost. Het bleek inderdaad dat bij Peter de rekeninggegevens van mijn moeder verdwenen waren en de volgende dag kon ik de rekening gegevens van mijn moeder raadplegen.


Vanavond om half acht ging de bel. Er werd twee bossen bloemen afgegeven; één voor Peter en één voor mij. Afzender ING met een kaartje erbij: ‘Excuses voor het ongemak’. Erg attent van ING en ook zeker terecht, want zoals ik aan de telefoon tegen de jongeman van ING zei “Ik vond dit echt niet kunnen.”

Ik denk nu dat het rekening nummer waaraan Peter z’n telefoonnummer in eerste instantie was gekoppeld, het nummer van mijn moeder was. Maar ach, het is nu allemaal in orde en we hebben mooie bloemen om van te genieten!


 

Categories: Overig